Mijn eerste beroepsopleiding was die aan de Pedagogische Academie. Een belangrijk vakgebied daar was de pedagogiek. Eén pedagogiekdocent is me in het bijzonder bijgebleven omdat hij in het laatste jaar in ongeveer de volgende bewoording ons betrok bij de inhoud van het laatste blok lessen: “We kunnen nu een onderwerp bij de kop nemen en dat in groepen gaan bespreken, waarna we samenkomen om een inventarisatie te maken, of… ik kan jullie praktische tips geven.”
Zelden waren we zo snel om een keuze te maken: “Doe maar de tips!” was het unanieme antwoord van de groep. Een geruis van openslaande boekentassen was de bevestiging van het grote enthousiasme van mijn klasgenoten. Er volgde een monoloog van een uur. Het werd een levendige sessie met veel notities en humoristische voorbeelden van praktijksituaties.
Vanaf dat moment heb ik, als ik voor een nieuw klas kwam en later voor een nieuw kinderkoor, steevast mijn notities meegenomen en ze dankbaar in de praktijk gebracht.
Onder de kop ‘Groepsdynamiek’ op de homepage heb ik geprobeerd deze tips toegankelijk te maken. Mij heeft het destijds ontzettend geholpen. Ik hoop dat het ook jou kan helpen.
