- FAQ
Probeer ze af te leiden van het zingen. Laat ze bijvoorbeeld eens als een wolf huilen naar de maan. Begin dus bij geluiden en probeer uit te vinden waar een comfortabele hoogte zit die ze wel gemakkelijk zingen. Begin daar en verleidt de kinderen om hoger en lager te zingen. Doe dit wel altijd met ondersteuning van een beweging. Geef kinderen de tijd. Soms lost het zich dan vanzelf op. Zie de uitgebreide informatie over dit onderwerp in het gedeelte over stemvorming
Beslist noodzakelijk is het niet, maar in veel gevallen wel handig… Maar het is ook weer zo dat iemand die goed piano speelt, al gauw geneigd is om mee te spelen tijdens het leerproces. Doe je dat regelmatig, dan gaan kinderen ‘leunen’ op de piano en worden op langere termijn minder zelfstandig.
De kinderen leren veruit het meest door veel a capella te zingen. Natuurlijk is een begeleiding soms handig en ook heel fijn. Het gevaar van altijd met begeleiding zingen is dat kinderen eerder afhankelijk worden: ze hoeven minder zelf te doen, luisteren minder naar elkaar en imiteren onbewust de klank van het instrument. Een piano is een slaginstrument, terwijl de stem een constante stroom lucht vereist, hetgeen dichter bij een blaasinstrument komt.
Er is geen betere geheugentraining dan liederen en later in de ontwikkeling ook grotere werken uit het hoofd zingen. Het verbetert de concentratie tijdens een optreden en voegt iets extra’s toe door een intensief en direct contact met de dirigent.
Alles hangt samen met hoe de organisatie is ingericht: zijn er mogelijkheden voor extra individuele hulp, of is er tijdens de lessen en repetities ruimte voor meer individuele aandacht? Het helpt vaak al als een kind tussen twee goed zingende kinderen zit of staat, waardoor het juiste voorbeeld wordt gegeven. En het belangrijkste als pedagoog is vaak: GEDULD!
Nederland heeft enkele korenorganisaties met een eigen bibliotheek. Daar zijn op beperkte schaal werken voor kinderkoor te vinden. Het meeste rendement levert een zoektocht op internet op. Bekijk YouTube repertoire van soortgelijke kinderkoren waarvoor je repertoire zoekt. Je vindt dan al snel een bepaalde componist of arrangeur. Vervolgens kun je op internet die naam opzoeken en kijken welke werken hij of zij nog meer heeft geschreven. Het zoeken naar nieuw repertoire is voor de echte kinderkoordirigent ‘a way of life’! Tijdens vakanties in het buitenland zijn de muziekhandel soms pareltjes te vinden!